Ile kosztują okulary korekcyjne? Czym kierujemy się podczas wyboru nowych oprawek? Czy okularnicy rzeczywiście uważani są za kujonów? Na te pytania odpowiada najnowsze badanie “Raport o okularach Polaków. Jak je nosimy, kupujemy i co dla nas znaczą?”.
Okulary to codzienność wielu z nas – skutecznie poprawiają nasz wzrok i ułatwiają nam życie. Czy jednak lubimy je nosić? Są dla nas przykrą koniecznością, czy może stanowią część naszego wizerunku? Badanie przeprowadzone przez sklep wOkularach.pl sprawdza szereg kwestii związanych z noszeniem okularów. Dowiemy się z niego nie tylko, czy Polacy dbają o swój wzrok, ale także, jaki mają stosunek do okularów korekcyjnych i przeciwsłonecznych.
Z raportu wynika, że Polacy badają swój wzrok dość regularnie
Więcej niż połowa respondentów przyznała, że u okulisty bywa co 2-3 lata, zaś co czwarty Polak sprawdza zdrowie oczu rokrocznie. Pierwsze okulary na nos zakładamy najczęściej w młodym wieku – 62 proc. ankietowanych przyznało, że zaczęło je nosić przed 22. rokiem życia. Nierzadko wiąże się to też z przykrymi doświadczeniami z dzieciństwa – np. wyśmiewaniem ze strony rówieśników i niską samooceną. “W szkole podstawowej noszenie okularów to horror i wstyd. Poza opiniami koleżanek (głównie niepochlebnymi), miałam wieczne problemy na zajęciach z WF-u i na basenie” – pisze jedna z respondentek.
Z wiekiem jednak nasz stosunek do szkieł się zmienia
Dla 61 proc. respondentów okulary są częścią ich wizerunku, a ponad połowa jest do nich tak przyzwyczajona, że często zapomina, że je nosi.
“Lepsze widzenie sprawia, że nabieramy pewności siebie w codziennych czynnościach, które przestają sprawiać nam kłopot. Na początku na pewno trudno jest się przyzwyczaić do noszenia okularów, ale z czasem jest to o wiele łatwiejsze. W końcu sami dostrzegamy, że okulary stają się częścią nas i po prostu zaczynamy siebie w nich lubić” – komentuje wyniki Monika Kotlarek, psycholog.
Co ciekawe, wśród głównych skojarzeń Polaków o okularnikach, zaraz obok inteligencji czy oczytania, pojawia się… moda. Okulary coraz częściej zyskują jako stylowy dodatek do naszych codziennych stylizacji i stają się wyznacznikiem bycia “trendy”. W swoich szafach najczęściej posiadamy tylko jedną parę okularów – zarówno w przypadku szkieł korekcyjnych, jak i przeciwsłonecznych. Dwie lub więcej par okularów korekcyjnych znajdziemy w garderobie co czwartego okularnika. W przypadku ochrony przed słońcem więcej niż jedną parę posiada co trzeci badany. Jednak okulary nosimy nie tylko ze względu na problemy ze wzrokiem. 2 proc. respondentów przyznało, że posiada również tzw. zerówki. 30 proc. nie nosi za to okularów przeciwsłonecznych wcale.
Tak skromna kolekcja może wiązać się z wysokimi kosztami
Badanie pokazało, że za okulary korekcyjne najczęściej płacimy dużo: niemal połowa ankietowanych swoje ostatnie oprawki kupiła za co najmniej 500 zł. Zupełnie inaczej wygląda to w przypadku okularów przeciwsłonecznych. 50 proc. wydaje na nie mniej niż 100 zł, a co trzeci ankietowany mieści się w przedziale 100-299 zł. Co ciekawe, w salonie optycznym kobiety częściej kierują się ceną, zaś dla panów bardziej istotna pozostaje jakość wykonania.
Nasze okularowe wybory komentuje Anna Czechowicz, osobista stylistka: “Polacy przeważnie wybierają uniwersalne modele okularów (…). Jednak powiększa się grono osób, które sięgają po wyróżniające się i ekstrawaganckie oprawki. (…) Z mojego doświadczenia w pracy z klientami wiem, że na tak odważny wybór decydują się raczej osoby o wyrazistym temperamencie. Ciekawym przykładem noszenia ekstrawaganckich okularów jest Iris Apfel, amerykańska projektantka wnętrz i historyk sztuki. U Apfel wszystko jest spójne z zawodem, jaki wykonuje, jej charakterem i stylem ubioru”.
Okulary najczęściej kupujemy w sklepach stacjonarnych, głównie ze względu na możliwość przymierzenia oprawek na miejscu i ocenienia, jak w nich wyglądamy. Badanie wykazało jednak rosnącą popularność sklepów internetowych, z których korzysta 27 proc. ankietowanych, przede wszystkim podczas zakupu okularów przeciwsłonecznych. Wojciech Kyciak, prezes wOkularach.pl, podkreśla, że obecna technologia umożliwia dobór odpowiednich okularów przez internet, m.in. dzięki wirtualnej przymierzalni.
A jakie marki okularowe funkcjonują w świadomości Polaków? W pierwszej kolejności kojarzymy brandy luksusowe, wśród których prym zdecydowanie wiedzie Ray-Ban – ta nazwa najczęściej pojawiała się w odpowiedziach ankietowanych. Nieco dalej uplasowały się takie marki jak Gucci, Prada czy Polaroid.